گیزمو

مطالبی مفید از دنیای کامپیوتر که شاید کمتر شنیده اید

گیزمو

مطالبی مفید از دنیای کامپیوتر که شاید کمتر شنیده اید

طبقه بندی موضوعی

سرطان رفتار ما

نمی دانم می دانید یا نه! اما وب فارسی دچار یک سرطان شده است! سرطانی که من، تو و ما آنرا خلق کرده ایم! سرطانی که پیش از این در بخش های مختلف جامعه ما ریشه دوانیده بود و با گسترش اینترنت به آن نیز رسوخ کرد. سرطانی که دوست دارد بدون هزینه همه چیز را صاحب شود! سرطانی که می خواهد یک شبه به همه جا برسد، سرطانی که دیگران و دسترنج شان هیچ اهمیتی برای او ندارد و تنها کسی که برای اون اهمیت دارد خود فرد است و حاضر است دیگران را نردبان خود جهت آسایش و رسیدن به اهدافش قرار دهد!

شمایی که این کتاب را می خوانید و تصمیم دارید یک وبلاگ/سایت یا هر چیز دیگری راه بیاندازید، خواهش می کنم هنگام ارسال یک مطلب در وبلاگ تان همیشه این نکات را به یاد داشته باشید، این تنها انتظاری است که از شما دارم، سپاسگذار شما خواهم بود که زحمات من را در نگارش این کتاب با رعایت این نکات ارج دهید.

در حال حاضر سایت های فارسی زبان پر شده است از سایت/وبلاگ هایی که مطالب دیگران را کپی می کنند و همینطور سایت/وبلاگ هایی با محتوای زرد !!! سایت/وبلاگ زرد به یک چیز بی مصرف گفته می شود! چیزی که هیچ فایده ای ندارد و مهمترین کاری که انجام می دهد گرفتن زمان دیگران است! برای مثال سایتی با موضوع عکس های جدیدترین بازیگران! عکس های خنده دار و ... .

این دو دسته سایت/وبلاگ ها، مثل خوره در وب فارسی ریشه دوانیده! جالب این جاست که برپا کنندگان این نوع سایت ها نیز خیلی خوشحال هستند که بسیار بازدیدکننده دارند!!! هرچند تمام مشکلات را نمی توان به گردن این افراد انداخت!!! اگر مردمی نبودند که به این سایت ها مراجعه کنند، قطعا آنها نیز آنقدر بازدید کننده نداشتند، در نتیجه وای بر ما که می خواهیم وضعمان این چنین باشد.
همانطور که می دانید این کتاب رایگان است و شما می توانید آنرا به راحتی دانلود کرده و مطالعه کنید. برای نگارش این کتاب من زمان زیادی را صرف کرده ام، در صورتی که این کتاب برایتان مفید بود، نمی خواهد از من تشکر کنید، تنها از شما انتظار دارم که خواهش می کنم، خواهش می کنم، خواهش می کنم :

***  اولا به جای کپی کردن مطلبی از یک سایت/وبلاگ، چیزی را خلق کنید و بنویسید! به جای اینکه 10 مطلب کپی کنید 1 مطلب مفید بنویسید! خواهش می کنم فقط به خودتون فکر نکنید! اگه  هر کس از خودش شروع نکنه و انتظار داشته باشه کس دیگری شروع کننده باشه، هیچ وقت این شروع اتفاق نمی یفته!!! هر کس اگر 10 مطلب تولید کند می دانید چه اتفاقی برای وب فارسی خواهد افتاد؟ ( به یاد داشته باشید از بین بردن و نابود کردن، هنر نیست )

***  دوما به جای کپی یک مطلب به آن مطلب لینک دهید، برای این کار به دو طریق می توانید اقدام کنید :

حالت اول: عنوان مطلب را که می خواهید لینک دهید وارد کنید و سپس لینک آدرس مطلب را بر روی آن قرار دهید.

حالت دوم: به همان طریق قبلی به اضافه یک چند خط در مورد مطلب بنویسید. اگر این کار نهادینه شود دیگران هم به شما لینک می دهند و از همین طریق ارتباطات وب شکل می گیرد.

*** سوما به سایت های زرد و سایت های کپی شده سر نزنید! آنها را تحریم کنید! می دانم که این کار بسیار سختی است! مخصوصا برای ما که سرانه مطالعه در ایران تنها 76 دقیقه است ( آن هم با احتساب مطالعه روزنامه و مجلات و ... ) !!! یعنی به زبان ساده ما دنبال همین چیزهای بیخود هستیم! فقط یادگرفته ایم که بگوییم ما فلان قدر تاریخ داریم! اما حال چه هستیم و چه باید می کنیم، مهم نیست!!! آیا جزء این است که تاریخ را برای درس گرفتن از اشتباهات مرور می کنیم؟ اما کاری که ما با تاریخ می کنیم دیدنیست! حتی نمی دانیم ( برای مثال ) تخت جمشید از چه سالن هایی تشکیل شده، در چه تاریخی بنا شده؟ از چه تاریخی شروع به ساخت و در چه تاریخی به اتمام رسیده است! و اصلا هدف آن چه بوده است، اما مدام دم از تخت جمشید می زنیم . بیایید این را تغییر دهیم! من نمی دانم چرا با این چنین تاریخ و درس هایی که گرفته ایم، اینگونه رفتار می کنیم؟ پس واقعا ما مشکل داریم و نه باهوشیم و نه هیچ چیز دیگر!!! زبان تند و تیز مرا ببخشید! اما آیا جزء این است؟ بیایید این را تغییر دهیم و به دنبال مطالعه و خواندن مطالب مفید باشیم و با خواندن مطالب مفید و به کار بستن آن به دیگرانی که آنها را می نویسند این حس را القاء کنیم که مطالبی که می نویسند ارزشمند است و خریدار دارد. نمی خواهد تمام روز را به این کار اختصاص دهید! با یک ساعت در روز شروع کنید!!! اما شروع کنید و آنرا ادامه دهید.

*** چهارما لطفا به Hot Linking نه بگویید. هنگامی که می خواهید عکسی را از اینترنت در بلاگ خود بگذارید، به این معنا که خودتان آپلود نکنید و از عکس های موجود در اینترنت استفاده کنید، خیلی مراقب باشید. از روش قرار دادن تصویر موجود در اینترنت تنها هنگامی استفاده کنید که یا عکس را در فضای مجازی خود آپلود کرده اید یا در سایت هایی که کار اشتراک گزاری عکس انجام می دهند ( نظیر Picasa و Flickr ) قرار داده باشید. خواهش می کنم به هیچ عنوان تصویری که در وبلاگ های دیگران قرار دارد، (یعنی در فضای مجازی وبلاگ و سایت های دیگر قرار دارد) را برای وبلاگ خود استفاده نکنید. به این کار Hot Linking گفته می شود.   چرا؟ شما با این کار به نوعی دارید دزدی می کنید! از پهنای باند و منابع سخت افزاری بلاگرهای دیگر دارید استفاده می کنید!!! در نتیجه خواهش می کنم از منابع سخت افزاری دیگران استفاده نکنید! خواهش می کنم دزدی نکنید!

برگرفته از کتاب « وبلاگ نویسی شیرین با وردپرس » ; ( پیشگفتار نویسنده ) /// نویسنده : مایا

ebusinessfa.com@gmail.com

http://www.ebusinessfa.com

دانلود کتاب